De digitale trein is vertrokken

Rudi Mattheus

 1 Juni 2020

De afgelopen maanden en weken heeft u verschillende artikels gelezen rond de digitale projecten waar wij mee bezig waren.

 

Dé grote constante in dit verhaal was Hoe kunnen wij u, als bedrijf of als confrater, maximaal ONTZORGEN? 

 

Hierbij werd de focus veel minder gelegd op de tools die wij hiervoor hadden ontwikkeld en die slechts een hulpmiddel zijn. 

 

Wat betekent ONTZORGEN voor u? Ontzorgen staat voor het vervangen van oude, verouderde procedures en tools door een moderne innovatieve aanpak die efficiënter is en goedkoper waardoor u zich meer op kernactiviteit, uw passie kan richten.

 

Efficiëntie bereiken wij door de kwaliteit en het scholings- en opleidingsniveau van onze mensen die hieraan meewerken.

 

Goedkoper bereiken we door maximaal in te zetten op het gebruik van innovatieve digitale oplossingen waarvan wij verschillende zelf hebben ontwikkeld.

De trein is vertrokken

 

Confraters reageren met de meest uitdagende samenwerkingsvoorstellen

lockdownbestendig - klein kantoor.png

Veel confraters hebben ondertussen onze whitepapers: ‘Hoe lockdownproof ben ik als klein kantoor?' en ‘Hoe lockdownproof ben ik als middelgroot kantoor?'.

 

Daarin maken wij een analyse van de problemen en knelpunten die je als groeiend kantoor zal tegenkomen. Wij geven aan, hoe je door met ons samen te werken, je niet de minste zorgen over veel van die essentiële problemen dient te maken.

lockdownbestendig - middelgroot kantoor.png

De reacties die wij ondertussen van diverse confraters (en niet van de minste) kregen was ver boven onze wildste verwachtingen. 

 

U moet weten dat wij in het begin van de jaren 2000 ook al eens een samernwerkingsmodel hadden op punt gezet maar de reactie die we toen kregen was:'Dan ga je mijn facturen zien, en dus mijn klanten en tarieven kennen. En dan kunnen jullie mijn klanten afpakken.'

Het was voor ons al heel snel duidelijk dat de geesten van onze collega's er toen nog niet rijp voor waren.

 

Nu stellen wij het omgekeerde vast. Waar ons samenwerkingsmodel al heel ver gaat, eerlijk is eerlijk, reageren confraters met voorstellen die zelfs nog verder gaan.

Twee zaken komen echter altijd naar voor;

  • ‘Ik wil van die digitalisatieproblematiek vanaf want dit slorpt enorm veel van mijn tijd en energie op en ik ken er persoonlijk niets van'.
  • ‘Ik wil accountancy doen maar vandaag gaat al mijn tijd naar personeel, administratie en allerlei zaken die niets met het beroep te maken hebben. Neem dit aub over van mij zodat ik weer dagelijks wat arbeidsvreugde in mijn leven krijg.'Het gevolg is dat, waar wij met een standaardvoorstel, -oplossing kwamen voor onze confraters te onzorgen, dat we nu voorstellen krijgen die veel verder gaan dan wij ooit hadden kunnen denken waardoor we voor elke casus een maatoplossing moeten bedenken waarmee we onze collega kunnen helpen en een win-win relatie opbouwen.

Het gevolg is dat, waar wij met een standaardvoorstel, -oplossing kwamen voor onze confraters te onzorgen, dat we nu voorstellen krijgen die veel verder gaan dan wij ooit hadden kunnen denken waardoor we voor elke casus een maatoplossing moeten bedenken waarmee we onze collega kunnen helpen en een win-win relatie opbouwen.

 

Kortom, zowel bij onze oudere als bij onze jongere confraters komen wij in contact met collega's met een heel open geest die tegen ons zeggen: ‘Beste, dit is mijn droom, dit is wat ik in de toekomst nog wil doen en geld mee verdienen. Mag ik jullie vragen van al de rest over te nemen?'

 

Uiteraard willen wij niets liever. Dat is onze corebusiness. Wij hebben echter steeds één basisvoorwaarde die nooit mag geschonden worden: wij zijn de backoffice mensen. Onze confrater is en blijft de frontoffice, het gezicht naar de eindklant.

AdobeStock_57325018 - CMYK (1).jpg

Onze passie is onze confraters te ontzorgen van manuele werkzaamheden en hen tijdig te voorzien van correcte data en rapporten. Zij moeten hiermee bij hun klanten scoren. In de schijnwerpers staan bij hun klanten is voor hen. Dat is onze (leef)wereld niet. Wij genieten vanachter de coulissen hoe zij vanop het podium hun klanten begeesteren en ten dienste staan. Scoren zij dan zij wij even enthousiast want wij weten dat wij hierin onze bijdrage hebben mogen leveren.

En door het unieke verdienmodel dat wij hierop gezet hebben is dit een zuiver win-winmodel voor de confrater, zijn klanten en voor ons.

 

Bovendien, en zeker niet onbelangrijk naar kleinere kantoren waarin de accountant onmisbaar is: is er een (gezondheids)probleem dan zorgen wij ervoor dat hij zonder extra stress kan recupereren en zijn kantoor in de staat terugvindt waarin hij het heeft achterlaten ongeacht de duurtijd van zijn afwezigheid. Bovendien krijgt hij maandelijks een substantiële bijdrage verder uitbetaald zodat hij of zij ook financieel niet onder druk komt.

 

Valt er een personeelslid: idem. Wij zorgen er wel voor dat het werk gedaan wordt. Dat is wat wij verstaan onder SAMEN WERKEN.

 

Op het ogenblik dat wij samenwerken vormen wij immers één geheel. Gaat onze collega zijn kantoor achteruit dan verliezen wij ook geld. En waarschijnlijk willen we dat geen van beide.

Zijn wij Sinterklaas? Helemaal niet. Wij zijn er echter van overtuigd dat, wanneer wij de kwaliteiten van onze jongere en oudere confraters kunnen samenbrengen met onze ervaring en de tools waarover wij beschikken, dat wij samen onklopbaar zijn en van niemand moeten bang zijn naar de toekomst toe. Bovendien zijn we samen in staat om een dienstverlening aan te bieden aan bedrijven van om het even welke grootte, die geen enkel accountancybedrijf vandaag kan aanbieden.

 

Wij beschikken over een team van 20 mensen gaande van accountants, over economisten tot software developers en netwerkspecialisten. Als u zo een backoffice achter u heeft bij de bespreking met een nieuwe klant dan is de keuze van deze mensen toch snel gemaakt?

 

‘Samen sterk' is hierbij de boodschap.

Deel dit artikel:

Schrijf een reactie